Officiële website van de vereniging voor de zaligverklaring van Keizerin Zita (in Frankrijk)

De Belgische Stichting is afhankelijk van de moedervereniging, “Association Impératrice Zita”, in Frankrijk.

Opgericht in overleg met Dom Dupont, pater abt van Solesmes tot 2022, en met aartshertog Rudolf van Oostenrijk, de oudste van de kleinkinderen van de zalige Karel van Oostenrijk en keizerin Zita, de Vereniging voor de zaligverklaring van keizerin Zita, beheerst door de wet van 1901, wordt sinds de oprichting in 2009 geleid door een raad van bestuur, waaronder Jean Sévillia, journalist en historicus, en Elizabeth Montfort, voormalig Europees plaatsvervanger.

Het doel ervan is het volgende :

• Maak het leven, de spiritualiteit, de geschriften, de invloed en de historische rol bekend van Zita van Bourbon-Parma, keizerin van Oostenrijk en koningin van Hongarije (1892 -1989),
  • Promoot de waarden die haar hebben geholpen de beproevingen van haar leven te doorstaan: trouw en huwelijksliefde, sereniteit en vertrouwen in de Voorzienigheid, de geest van dienstbaarheid en toewijding, vooral voor mensen in nood en kinderen, zelfopoffering, respect voor de waardigheid van elke persoon,
  • Werken voor de trouw en vruchtbaarheid van koppels en gezinnen in de moderne wereld
  • Iedereen van goede wil een voorbeeld geven van leven in dienst van anderen.
  • Maak zijn daden bekend en erkend op persoonlijk, familiaal en historisch niveau, en promoot zijn zaak van zaligverklaring en heiligverklaring.